Referat 2007

Beboerrepræsentationen Dalgas Boulevard 59 m.fl.

v/Niels Nørby,  P.G.Ramms Allé 23, st.tv.  2000 Frederiksberg

Telefon: +45 3834 8870   e-post: formanden@emmasminde.dk



Frederiksberg april 2008



Referat af generalforsamling 25. marts 2008 kl. 19:30 i Lindevang Kirkes menighedssal


1) Velkomst og valg af dirigent:

Beboerrepræsentationens formand, Niels Nørby, bød de fremmødte beboere velkommen og opfordrede forsamlingen til at godkende bestyrelsens forslag til posten som ordstyrer, nemlig – traditionen tro – Birthe Aasted, som på forhånd havde sagt ja til at påtage sig opgaven.  Birthe blev valgt med akklamation og overtog derpå den videre ledelse.


Ordstyreren gennemgik vedtægternes regler for lovlig indkaldelse af generalforsamling og konstaterede, at indkaldelsen var sket efter reglerne. Dernæst spurgte ordstyreren, om dagsordenen kunne godkendes. Der var ikke protester herimod blandt de fremmødte beboere, og Birthe Aasted erklærede herefter generalforsamlingen for lovlig og overlod ordet til formanden.


2a) Formandens beretning:

Formanden betonede i sin kortfattede beretning vigtigheden af at der i en ejendom som vores findes en beboerrepræsentation, ikke mindst som en medvirkende faktor i et godt forhold til ejendommens administration.

Dernæst beklagede Niels Nørby, at generalforsamlingen 2007 ikke blev gennemført. Blandt årsagerne hertil pegede han på såvel praktiske forhold (vanskelighederne ved at afstemme bestyrelsens og ordstyrerens muligheder for aktuelle datoer med muligheden for at leje salen) som forhold, der vel bedst lader sig beskrive som en slags ‘energikrise’ i bestyrelsen, hvis medlemmer alle er ramt af arbejde, af og til i rigeligt omfang.

I den forbindelse fremsatte formanden til beboernes overvejelse frem til næste års generalforsamling et forslag om at flytte generalforsamlingen til 3. kvartal i stedet for – som nu – 1. kvartal, som for formandens vedkommende er årets mest travle periode. Når bestyrelsen har gennemdrøftet forslaget – herunder de mulige konsekvenser for foreningens regnskabsår – vil bestyrelsen næste år evt. fremsætte forslag om vedtægtsændring i henhold til gældende regler.


Imidlertid var det forud for generalforsamlingen lykkedes for bestyrelsen at opnå enighed om visse strukturændringer, som vil betyde bedre muligheder for at kunne leve op til de (forholdsvis rimelige) krav, bestyrelsen selv stiller til sit videre arbejde, herunder bl.a. regelmæssig afholdelse af bestyrelsesmøder.


Formanden takkede Gitte Brink-Olsen for en periode i bestyrelsesarbejdet og beklagede, at hun i september 2007 havde set sig foranlediget til at udtræde. Ib M.C. Nielsen trådte ved den lejlighed fra sin post som suppleant ind i bestyrelsen og blev budt velkommen in absentia, idet han ikke i år kunne deltage i generalforsamlingen.


Til sidst gennemgik Niels Nørby ganske kort bestyrelsens arbejde gennem de seneste to år, herunder afholdte bestyrelsesmøder samt kontakter med administrator. Der er ved et par lejligheder blevet skrevet brev til administrator med henblik på at fremme beboeres interesser og rettigheder.


Vores administrator, Ole Zittan, foretrækker stadigvæk at mødes med bestyrelsen ved et ordinært bestyrelsesmøde i årets løb frem for at møde op ved generalforsamlingen, et ønske, som bestyrelsen naturligvis respekterer.


Herefter takkede formanden for forsamlingens opmærksomhed, hvorpå ordstyrer bad om og fik  forsamlingens godkendelse af beretningen og derpå overlod ordet til:


2b) Haveudvalgets beretning:

Inge Wallin fortalte, at der i 2007 – takket være en stor frivillig indsats fra Alice Olsen og Tina Skouenborg – er blevet anskaffet smukke nye havemøbler.

Ligeledes i 2007 afholdtes et ‘gårdloppemarked’ som fik en hyggelig og god afvikling til stor gavn for blandt andet oprydningen rundt om i hjemmene. Administrator har i den forbindelse gjort opmærksom på, at han ikke kan tillade annoncering i lokalpressen eller andre steder af sådanne arrangementer i fremtiden – der skal være tale om lukkede arrangementer for beboerne.


Nye blomster til krukkerne og nyt sand til sandkassen bliver anskaffet i løbet af maj måned.

Buskads og træer bliver efter planerne beskåret til efteråret.


På et spørgsmål fra salen om, hvorvidt det ville være muligt at anskaffe flere havemøbler, blev der svaret, at det var muligt, såfremt behovet opstår. Bestyrelsen håber, at mange i sommerens løb vil bruge haven, så vi atter kan opleve et blomstrende liv for både unge og ældre ude i det dejligt grønne, som for ikke så mange år siden faktisk var en stenørken.


Ordstyrer takkede for beretningerne og kunne konstatere, at der ikke (punkt 3) var indkommet forslag til behandling, hvorefter formanden fik ordet for at præsentere:


4) Årsregnskaberne og forslag til kontingent for det kommende år (2009):

På baggrund af de omdelte og reviderede regnskaber for årene 2006 og 2007 konstaterede formanden, at beboerrepræsentationens kassebeholdning stille og roligt er vokset, således at vi med udgangen af 2007 råder over næsten 40.000,- kr.

Selv en mindre renteindtægt (ca. 112 kr. i 2007) er det blevet til – for første gang i nyere tid.

Dog er der ingen tvivl om, at de kommende tiltag til havens vedligeholdelse og forskønnelse nok skal hjælpe os af med en god del af overskuddet.


Fra salen (Jørgen Kastoft) kom et forslag til opnåelse af bedre forrentning af foreningens midler, og fra en anden beboer blev der spurgt, om det kunne være rigtigt, at formanden skulle have 1.500,- kr. pr. år til telefonpenge. Bestyrelsen svarede ved at fremhæve, at beløbet dækkede såvel porto som kontorholdsudgifter samt i nogen grad formandens brug af tid på mange praktiske ting. Beløbet er fastsat af bestyrelsen, som finder de 1.500,- kr. rimelige.


Formanden anmodede generalforsamlingen om godkendelse af kontingent for 2009 på kr. 108,- pr. år – uændret gennem de senere år.

Forsamlingen godkendte herefter regnskaberne og kontingentforslaget.


5) Valg til bestyrelsen:

Da der ikke var generalforsamling i 2007 var alle bestyrelsens medlemmer på valg i år.

I forhold til opstillingen på dagsordenen var der en mindre ændring, idet Anne Knudsen ønskede at stille op som suppleant. Til gengæld stillede Tine Frellesen op til bestyrelsen.


Trods indtrængende opfordringer meldte der sig ingen nye kandidater til bestyrelsen.


På valg var således:


Tine Frellesen (nyopstillet 2008)

Peter Kastoft (indtrådt 1999)

Ib M.C. Nielsen (suppleant 2006, indtrådt 2007)

Niels Nørby (indtrådt 1998)

Inge Wallin (indtrådt 2004)


Alle opstillede kandidater blev valgt/genvalgt ved akklamation.


Som suppleant valgtes – ligeledes ved akklamation – Anne Knudsen (genindtrådt 2003).


Som revisor genvalgtes Edel Pedersen og som revisorsuppleant Jørgen Kastoft, begge ved akklamation.


Alle ny- og genvalgte valgte takkede for valget og forsamlingens tillid, og ordstyrer gav herefter – med løfte om en lille forfriskning efter dagsordenens afslutning – ordet frit til punktet:


8) Eventuelt:

Fra adskillige beboere fremsattes klager over den ret voldsomme dueplage, som ejendommen er udsat for. Bestyrelsen blev kraftigt opfordret til at kontakte administrator med henblik på at opfordre ejendommen til at bekæmpe duerne og deres griseri med alle til rådighed stående midler.


Stort set samme krav blev fremsat vedrørende port-automatikken, som dels larmer helt uforholdsmæssigt meget og dels med jævne mellemrum bryder sammen, så man hverken kan komme ud eller ind. Et endnu større antal beboere sluttede op om denne klage.


(Det kan til dette punkt om porten efter kontakt til ejendommens vicevært oplyses, at den nuværende port-automatik anses for helt udtjent og at der ledes med lys og lygte efter et system, som både skal være (stort set) lydløst og driftsikkert med den tilføjelse, at man skal kunne åbne porten manuelt i tilfælde af strømsvigt. En udskiftning er således på vej).


En beboer spurgte om muligheden for at få opstillet en container til farligt affald i tilknytning til de øvrige formålsbestemte containere i gården. Fra flere sider mentes det, at det nok af sikkerhedsgrunde ikke lod sig gøre, men bestyrelsen vil alligevel forespørge herom hos administrator.


Fra flere sider blev der udtrykt stor tilfredshed med viceværtens udførelse af sine pligter – bemærkninger, som naturligvis med glæde bringes videre. Hermed videreføres det udmærkede princip, at ros skal gives offentligt og evt. klager direkte til Henrik …


Et næsten fast punkt på programmet drejer sig om problemer vedr. varmt og koldt vand, hvor der både er tale om for lidt og for meget, både med hensyn til tryk (dog kun for lidt) og temperatur. Formanden opfordrede de ramte til i hvert enkelt tilfælde at notere tidspunkt og problem i en rapport til ejendommens vicevært, så der kan dannes et mere tydeligt billede af, hvor behovet for udskiftning af rørene er mest påtrængende.


Endelig blev der udtrykt ønske om, at der til alle beboere udsendes en håndværkerliste med telefonnumre mv. på ejendommens håndværkere til brug i akutte tilfælde. Formanden understregede i den forbindelse, at man vil kunne risikere selv at skulle betale udgifterne forbundet med håndværkertilkald såfremt administrator ikke er enig i, at tilkaldet kan betragtes som akut.

Når dette er sagt og understreget skal det også siges, at en opdateret liste følger med dette referat.


Ordstyrer Birthe Aasted takkede herefter for god ro og orden og gav ordet til Niels Nørby (på dette tidspunkt almindeligt medlem af bestyrelsen) som ganske tilsluttede sig takken, som også rettedes til Birthe Aasted for hendes sædvanlige kompetente og rolige ordstyring.


De fremsatte vand og øl dannede et vederkvægende punktum på aftenen.
















Umiddelbart efter mødet konstituerede bestyrelsen sig således:


Tine Frellesen (på valg 2009), koordinator og haveudvalg

kontakt: haven@emmasminde.dk eller tlf. 2325 4758


Peter Kastoft (på valg 2009), al indledende beboerkontakt og teknik&IT

kontakt: beboerkontakt@emmasminde.dk eller tlf. 3888 1288


Ib M.C. Nielsen (på valg 2010), bestyrelsen

kontakt: bestyrelsen@emmasminde.dk eller tlf. 3833 7121


Niels Nørby (på valg 2010), formand og kasserer

kontakt: formanden@emmasminde.dk eller tlf. 3834 8870


Inge Wallin (på valg 2010), haveudvalg

kontakt: haven@emmasminde.dk eller 3887 9939



Som det fremgår af ovenstående, er der nu langt om længe oprettet en hjemmeside med tilhørende mailadresser! Det vil nu nok vare lidt, før hjemmesiden kommer ud over ‘Under opbygning’-stadiet, men mailadresserne fungerer allerede nu, og vi opfordrer alle beboere til at benytte disse i videst muligt omfang, når der rettes henvendelser til bestyrelsen.

Efterhånden vil vedtægter, husorden mv. kunne findes på hjemmesiden www.emmasminde.dk

Navnet er ikke valgt ud af den blå luft, men skal ses som en hyldest til den ene halvdel af fondet, som jo hedder “Frederik og Emma Kraghs Mindefond”.


Særligt henledes opmærksomheden på, at al indledende henvendelse fra jer bedes rettet til Peter Kastoft, som just er udnævnt til at varetage kontakten fra jer i alle sager, hvor I ønsker at henvende jer til bestyrelsen.


En anden nyskabelse, som vi venter os meget af, er udnævnelsen af Tine Frellesen til koordinator – en finere betegnelse for en funktion, som i korte træk går ud på at sparke til os i bestyrelsen, så vi får tingene fra hånden!

Det kan nævnes, at hun allerede har berammet næste bestyrelsesmøde, som finder sted 27. maj.


En særlig tak skal gå til Anne Knudsen, nu bestyrelsens suppleant, for loyalt og godt arbejde gennem årene.




Sammen med dette referat uddeles den ovenfor omtalte håndværkerliste.



Med venlig hilsen

Bestyrelsen