Generalforsamling 2011

Referat fra beboerrepræsentationens generalforsamling,

 

torsdag 27. oktober 2011 i Lindevang Kirke

De fremmødte medlemmer blev budt velkommen af formanden, som efter at have afgivet enkelte praktiske oplysninger, gik direkte til:

1) Valg af dirigent,

Bestyrelsen havde i indkaldelsen foreslået Birthe Aasted, som havde sagt ja til igen at fungere som dirigent. Der var ingen indsigelser til dette, så Birthe Aasted overtog herefter styringen.

Dirigenten kunne konstatere, at generalforsamlingen var indkaldt og dagsordenen omdelt rettidigt i henhold til vedtægterne.

 

2) Bestyrelsens beretning:

a) Formandens beretning ved Niels Nørby:

På nær én dag er endnu et år gået (for nu at variere dronningens nytårstale en smule) – og det betyder blandt andet, at generalforsamlingen også i år falder i 4. kvartal – hvilket hænger sammen med de praktiske muligheder for at låne dette lokale. Der er mange om buddet.

Man kan jo så spørge sig selv – og i dagens anledning jer, som er her til stede, om en vedtægtsændring kunne være på sin plads, og mit eget svar er, at skulle der dukke behov for andre ændringer op, kunne vi med rimelighed tage denne med, så vedtægt og virkelighed afstemmes efter hinanden.

Tine Frellesen befinder sig i embeds medfør i London og har bedt mig hilse.

Her midt på efteråret trådte Mette Krabbenhøft ud af bestyrelsen – og lad mig benytte lejligheden til at takke hende for det arbejde, som hun har udført – især med haven og med referater.

Skybruddet 2. juli satte sit kraftige præg på kældrene i vores ejendom og her i kirken, hvor vi har måttet arbejde med at oprette følgerne på kirkens arkiver – et job, som satte os en måneds tid tilbage rent arbejdsmæssigt.

Det har været underholdende, at man lige efter skybruddet ikke kunne komme i kontakt med hverken viceværten (fortjent ferie) eller ejendomsadministrationen (telefonsvarer om lukket til 1. august, hvis jeg husker ret). Det kunne næppe være mere uheldigt, men indtrykket er, at vi er kommet nogenlunde helskindet gennem skaderne.

Om de praktiske forhold i ejendommen er der ikke meget at sige, som afviger fra omtalen i referaterne fra de to sidste generalforsamlinger – uddelt hen over sommeren i år.

Beboerrepræsentationens bestyrelse har i årets løb fungeret mest som et forretningsministerium, forstået på den måde, at helt nødvendige sager er blevet passet, mens der ikke har været tid til overs til at drøfte mål og midler for bestyrelsens arbejde for beboerne.

Jeg er ikke selv helt tilfreds med denne tingenes tilstand og vil gerne lægge op til, at bestyrelsen tilføres friske kræfter – det er ikke en naturlov, at den samme person skal være formand på 13. år, når det tydeligt kniber med at få tid til at passe arbejdet.

Der udestår blandt andet svar på nogle af de spørgsmål, som blev stillet på sidste års generalforsamling, og som Ole Zittan har erklæret sig villig til at drøfte med bestyrelsen. Der har blot ikke været tid til et møde med ham. Planen er at samle op på både de gamle og de nye spørgsmål og kommentarer fra i aften ved et møde i efterårets løb.

Der vil så blive uddelt et tillæg til referatet inden jul, for nu ikke at love mere, end vi mener at kunne holde.

De praktiske forhold vedr. parkering i gården og de muligheder der er vil blive behandlet af Peter Kastoft under punkt 3 på dagsordenen.

Hermed tak for ordet og opmærksomheden.

 

Spørgsmål og svar til beretningen:

 

Der blev fremsat kritiske kommentarer i forbindelse med spørgsmålet om parkering i gården, der var blevet behandlet på generalforsamlingen i 2010. Dette emne blev henvist til pkt. 3, da der var indkommet et supplerende forslag om dette.

Det blev ligeledes rejst kritik af, at referatet fra GF 2010 var kommet meget sent. Dette blev beklaget, og formanden lovede bod og bedring.

Det blev på mødet kritiseret, at det under skybruddet i juli ikke var muligt at komme i forbindelse med hverken vicevært eller administrator, og at der i det mindste ikke var henvisning til en nødtelefon eller lignende

Formanden havde selv kunnet konstatere, at da han ved denne lejlighed ringede til administrator, da viceværten var på ferie, fik han en telefonsvarer i røret, der kunne oplyse, at kontoret var ferielukket til 1. august. Det er ikke tilfredsstillende, og administrator vil blive anmodet om, at lignende situationer undgås i fremtiden.

Dernæst overgik GF til:

b) Haveudvalgets beretning ved Inge Wallin

Det har været et stille år – vi fik beskåret træer og buske kraftigt sidste forår – men pga. den våde sommer er alt vokset helt fantastisk og blevet stort igen. Der blev plantet i krukker igen i år.

I år har det ikke været pga. tørke, at de til tider har set lidt ”trætte” ud, men fordi de har fået for meget vand.

Vi havde god hjælp fra flere piger, da havemøblerne skulle tages frem. Alle hjalp til med at samle borde og afvaske dem. Det var dejligt – tak for det

Der er kommet flere børn i ejendommen – og de bruger legepladsen  og legehuset flittigt. Det er rigtig dejligt at se. Det medfører derfor også, at det bliver slidt.  Huset trænger til en større overhaling – til foråret – med et godt lag maling.

Jeg håber derfor at de voksne fra børnefamilierne vil støtte op om det – og deltage frivilligt i en eller to arbejdsweek-ender med at sætte det i stand.

Hen på foråret vil jeg sætte opslag op i opgangene  – for tilmelding til det – jo flere der deltager – jo hurtigere bliver vi færdige.

Som tidligere vil der blive sat gran i krukkerne inden jul  –  og der kommer lys på juletræet.

Spørgsmål og svar til beretningen:

Der blev gjort opmærksom på, at syrénen i gården har vokset sig ganske stor, og det blev spurgt, om der ikke kunne tilkaldes en fagperson til at beskære den.

Inge kunne oplyse, at syrénen faktisk blev beskåret kraftigt for ca. 1½ år siden, men der vil blive set på sagen.

Herefter blev bestyrelsens beretning taget til efterretning.

 

3) Indkomne forslag

Dette punkt blev fremlagt af Peter Kastoft.

Der var indkommet ét forslag fra en beboer: parkeringspladserne i den sydlige ende af gården (mod Peter Bangs Vej) ommarkeres, så de flugter med muren. Hermed skulle der skabes bedre vilkår for ud- og indstigning, uden at der laves buler i andre biler.

Ingen modsatte sig dette forslag, og det vil blive bragt videre til administrator.

Herefter gik man over til behandling af forslaget fra GF 2010, om at lade en privat aktør stå for parkeringskontrol i gården. Bestyrelsen skulle høre om administrators mening om dette forslag.

Det har vist sig, at administrator ikke ønsker at have noget med dette at gøre. Herefter ville det være op til andre at stå for det administrative forhold til det pågældende firma, herunder til enhver tid at skulle stå til rådighed for at modtage klager fra personer, der havde modtaget en afgift, tage stilling til eventuelle undtagelser (kortvarende af- og pålæsning, håndværkeres parkering i gården, osv.).

Bestyrelsen har ikke ønsket at påtage sig denne forpligtelse, da det falder uden for dens opgaver.

 

Bestyrelsen foreslog derfor en alternativ løsning:

 

–         samtlige p-pladser i gården opmales og nummereres;

–         der opsættes en planche i porten med en oversigt over parkeringspladserne samt en oplysning om, hvilke pladser, der er udlejede og ikke må benyttes af andre;

–         der kan eventuelt udleveres et skilt til at lægge i bilen, så det kan ses, at man har lov til at holde på den pågældende plads;

–         der kan eventuelt udarbejdes regler for kortvarende af- og pålæsning i gården;

–         der kan eventuelt udarbejdes regler for håndværkeres parkering i gården i forbindelse med arbejde på ejendommen.

Der fulgte herefter en diskussion om, hvad generalforsamlingen besluttede i 2010: Skulle der indføres en kontrolordning, eller skulle mulighederne for en sådan undersøges nærmere, og der blev rejst påstand om, at bestyrelsen ikke havde foretaget sig noget i sagen.

Bestyrelsens opfattelse var, at det er sidstnævnte fortolkning, der er den korrekte, og det er sket i den mellemliggende periode.

Generalforsamlingen diskuterede for og imod, og så blev der stillet forslag til beslutning.

Generalforsamlingen vedtog herefter at følge bestyrelsens forslag samt, at det undersøges, om der kan etableres en afmærket plads til håndværkeres brug i forbindelse med arbejde i ejendommen.

4) Årsregnskabet (samt kontingent 2012):

Det reviderede regnskab for 2010, der var uddelt sammen med dagsorden til GF, blev fremlagt af formanden. Der var ingen bemærkninger, og regnskabet er herefter godkendt.

Bestyrelsen havde i den udsendte dagsorden foreslået uændret kontingent (kr. 108) for 2012. Der var ingen bemærkninger til dette, og forslaget blev hermed godkendt.

Herefter udmeldte dirigenten en kort pause, hvor foreningen bød på en forfriskning.

Efter pausen gik generalforsamlingen over til næste punkt:

5) Valg:

Tine Frellesen (indtrådt 2008; ikke tilstede) og Peter Kastoft (indtrådt 1999) var på valg, og begge genopstillede. Anne Knudsen (ikke tilstede) havde ligeledes erklæret sig villig til at modtage genvalg som suppleant.

Mette Krabbenhøft (indtrådt 2009), var udtrådt af bestyrelsen inden generalforsamlingen.

Bestyrelsen havde i forbindelse med indkaldelsen opfordret nye kandidater til at stille op.

Iben Wilkenskjeld havde forud for GF erklæret sig villig til at stille op, og yderligere to tilstedeværende beboere, Bo German Thomsen og Jørgen Eriksen, erklærede sig villige til at stille op til bestyrelsen. Alle præsenterede sig kort.

For første gang i mands minde var der herefter flere kandidater, end der var ubesatte sæder i bestyrelsen, og der blev derfor afholdt skriftlig afstemning om besættelse af fire pladser i bestyrelsen samt op til to suppleanter (herved blev pkt. 6 omfattet af pkt. 5).

Der blev uddelt 22 stemmesedler, som kunne forsynes med op til fire krydser på hver.

Efter afstemningen blev GF kort suspenderet, mens stemmerne blev talt op under overvågning af dirigenten, som selv afstod fra at stemme.

Resultatet af afstemningen var:

Iben 22 stemmer; Bo 19 stemmer; Tine 15 stemmer; Peter 12 stemmer; Jørgen 8 stemmer; Anne 2 stemmer..

Herefter blev de fire førstnævnte udpeget som ordinære medlemmer af bestyrelsen, mens Jørgen og Anne blev/ville blive tilbudt funktion som suppleanter. Jørgen Eriksen har efter generalforsamlingen dog trukket sit kandidatur tilbage og er derfor ikke suppleant til bestyrelsen.

6) Suppleant til bestyrelsen (lagt ind under pkt. 5):

 

7) Revisor/revisorsuppleant:

Bestyrelsen genopstillede Edel Pedersen som revisor. Der var ingen indsigelser eller modkandidater, så Edel Pedersen er genvalgt for et år.

Der blev ikke stillet forslag om revisorsuppleant.

 

8) Eventuelt.

Der blev på GF luftet udbredt kritik af ejendommens VVS-firma. Det drejer sig især om manglende opfølgning fra firmaets side på beboernes henvendelser.

Bestyrelsen vil igen tage dette forhold op med administrator.

Der var også kritik af opgangenes vedligeholdsmæssige standard, og der blev udtrykt en kraftig opfordring til administrator om, at der tages fat i dette.

Der blev spurgt til, om der er rotteproblemer i ejendommen, særligt efter skybruddet.

Det viste sig, at der er set rotter for ca. ½ år siden, så bestyrelsen vil undersøge sagen. Dog understreges det efterfølgende, at øjeblikkelig henvendelse til kommunen eller vicevært er afgørende.

 

Herefter erklærede dirigenten generalforsamlingen for afsluttet.

Formanden takkede dirigenten for veludført arbejde og de fremmødte for relativt god ro og orden.

Efter generalforsamlingen konstituerede bestyrelsen sig således:

Tine Frellesen: Koordinator / Haveudvalg                                            underskrift: _______________________________

Peter Kastoft: Beboerkontakt / Teknik og IT                      underskrift: _______________________________

Ib M.C. Nielsen: Kasserer                                                                                        underskrift: _______________________________

Niels Nørby: Formand                                                                                        underskrift: _______________________________

Inge Wallin: Haveudvalg                                                                                        underskrift: _______________________________

Iben Wilkenskjeld: Haveudvalg                                                                  underskrift: _______________________________

Bo German Thomsen: Teknik og IT / Hjemmeside                      underskrift: ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ _______________________________

 

Suppleanter (med ret til at deltage i bestyrelsesmøderne) til bestyrelsen er:

 

Anne Knudsen (1. suppleant)                                                                  underskrift: _______________________________